علم

به وبلاگ من خوش آمدید

علم

به وبلاگ من خوش آمدید

سامسونگ


Samsung Logo.svg
صنعتشرکت خوشه‌ای
بنیان‌گذاری۱۹۳۸
بنیان‌گذارانلی بیونگ-چول
دفتر مرکزیسوون، کره جنوبی
محدوده خدماتجهانی
افراد کلیدیلی کان-هی
(رییس هیئت مدیره)
محصولاتپوشاک
صنایع شیمیایی
تجهیزات الکترونیکی
تجهیزات پزشکی
نیم‌رساناها
کشتی و شناور
تجهیزات مخابراتی
خدماتتبلیغات
ساخت‌وساز
خدمات مالی
فناوری اطلاعات
خرده‌فروشی
درآمد ۳۲۷ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)[۱]
سود خالص ۳۰٫۱ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)[۱]
دارایی ۱۰۰٫۴ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)[۱]
سهام کل ۷۰٫۳ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)[۱]
شمار کارکنان۴۲۷٬۰۰۰ نفر (۲۰۱۳)[۱]
شرکت‌های تابعهسامسونگ الکترونیکس
سامسونگ لایف
سامسونگ فایر
صنایع سنگین سامسونگ
سامسونگ سی اند تی
سامسونگ تکوین
وب‌گاهSamsung.com

تاریخچه

گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد و بیشترین حجم کاری خود را بر صادرات ماهی، میوه و سبزی به چین قرار داد. طی یک دهه، با رشدی بسیار سریع، سامسونگ به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل گردید.

در سال ۱۹۶۹ شرکت سامسونگ الکترونیکس بعنوان یک شرکت تابعه در گروه سامسونگ متولد شد. این شرکت در دهه ۱۹۷۰ با سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و کشتی‌سازی، راه صنعتی شدن را درپیش گرفت.

در ۱۹۷۳ دومین برنامه پنج ساله مدیریت اعلام و گذار از مرحله ساخت مواد اولیه به محصول نهایی، بعنوان هدف اصلی شرکت اعلام گردید. دهه ۱۹۷۰ دهه توسعه شرکت سامسونگ بود، آنچنان که شرکت‌های صنایع سنگین، پتروشیمی، کشتی‌سازی و صنایع دقیق سامسونگ تأسیس و اولین صادرات صنایع الکترونیک از سوی سامسونگ الکترونیکس صورت گرفت. محصولات این شرکت در دهه ۱۹۸۰ توانست به بازارهای جهانی راه یابد.

در سال ۱۹۸۷ با درگذشت بنیانگذار گروه، پسرش لی کان-هی جانشین او گردید. لی کان-هی یک سال بعد برنامه توسعه دوم سامسونگ را، در شرکت به راه انداخت. این برنامه مشتمل بر تجدید ساختار کسب‌وکار قدیمی و تبدیل شدن شرکت، به یکی از پنج شرکت برتر الکترونیک و یکی از شرکت‌های چندملیتی، در کلاس جهانی بود.

اوایل دهه ۱۹۹۰ را می‌توان دوران مدیریت نوین در سامسونگ دانست. در این دوران شعار «اول کیفیت» انتخاب و تبلیغ گردید. در این دوره، ۱۷ محصول مختلف نظیر نیمه‌هادی، نمایشگرهای رایانه و ... در بازار جهانی تولید شد و در برخی از آنها، نظیر نمایشگرهای ال‌سی‌دی به مقام اول جهانی دست یافت. هم‌زمان، علاوه بر جهت گیری به سمت بکارگیری شش سیگما و تولید محصول کیفی، کیفیت کارکنان نیز مورد توجه قرار گرفت.

از ابتدای قرن جدید، حرکت به سمت دوران دیجیتال برای این شرکت تشدید شد، به گونه‌ای که به سرعت در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعی عرضه می‌گردد.

ریشه نام

واژه سامسونگ در زبان کره‌ای هانجا () به معنی "tristar" یا "سه ستاره" است. لغت "سه" نشان دهنده قدرت و بزرگی، لغت "ستاره" به معنی جاودانگی است.[۱۰]

شرکت‌های تابعه

گروه سامسونگ امروزه دارای تعداد زیادی شرکت تابعه، زیرمجموعه و فرعی در سرتاسر جهان است. مهم‌ترین شرکت‌های تابعه این گروه عبارتند از: سامسونگ الکترو-مکانیکس، سامسونگ تکوین، سامسونگ سی اند تی، سامسونگ فایر، سامسونگ کارت، سامسونگ لایف، چیل ورلدواید، سامسونگ الکترونیکس، صنایع سنگین سامسونگ و مهندسی سامسونگ.

سامسونگ الکترو-مکانیکس


سامسونگ الکترو-مکانیکس، شرکت قطعات الکترونیکی است، که در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی، نیم‌رساناها، فیبر مدار چاپی، منابع تغذیه و تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌نماید.

شرکت سامسونگ الکترو-مکانیکس در سال ۱۹۷۳ از مشارکت شرکت‌های سامسونگ و سانیو، تحت نام سامسونگ-سانیو راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای ۹ کارخانه تولیدی در کشورهای چین (۲ کارخانه)، فیلیپین، کره جنوبی (۴ کارخانه)، تایلند و مجارستان می‌باشد.

سامسونگ تکوین

نوشتار اصلی: سامسونگ تکوین


سامسونگ تکوین، (به انگلیسی:

Samsung
Techwin) شرکت الکترونیکی است، که در زمینه تولید سیستم‌های نظارتی (مانند: سیستم‌های تصاویر مداربسته، دستگاه‌های ضبط تصویر دیجیتال) نیم‌رساناها، سیستم‌های دفاعی و جنگ‌افزاری، تجهیزات خودکارسازی و مکانیک پرواز، سیستم‌های تولید برق و زیرساخت‌های حمل‌ونقل فعالیت می‌نماید.

شرکت سامسونگ تکوین در سال ۱۹۷۷ توسط شرکت سامسونگ الکترونیکس راه‌اندازی شد و در حال حاضر به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه سامسونگ، دارای عملیات در آسیا، خاورمیانه، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه، آمریکای شمالی و جنوبی می‌باشد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر چانگ‌وون، کره جنوبی قرار دارد و در سال ۲۰۱۳ درآمدی معادل ۲٫۹۱۲ تریلیون وون کره جنوبی کسب نمود.

سامسونگ سی اند تی

نوشتار اصلی: سامسونگ سی اند تی


سامسونگ سی اند تی، شرکت ساخت‌وساز متعلق به گروه سامسونگ می‌باشد، که در سال ۱۹۳۸ راه‌اندازی شد و تاکنون در ساخت سازه‌های فراوانی در کشورهای مختلف مشارکت داشته و به‌عنوان نمونه می‌توان به برج‌های دوقلوی پتروناس، تایپه ۱۰۱ و برج خلیفه اشاره کرد.

سامسونگ فایر

نوشتار اصلی: سامسونگ فایر


سامسونگ فایر، شرکت بیمه چندملیتی است، که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه سامسونگ، در زمینه ارائه خدمات بیمه‌های اتومبیل، بیمه‌های تجاری، بیمه‌های مدت-دار و مدیریت ریسک فعالیت می‌کند.

شرکت سامسونگ فایر در سال ۱۹۵۲ راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای دفاتر خدماتی در کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، اندونزی، ویتنام و چند کشور اروپایی می‌باشد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول، کره جنوبی قرار دارد و بزرگترین سهام‌داران سامسونگ فایر، عبارتند از: سامسونگ لایف (۱۰٫۳۶٪) و کامان‌ویت بانک (۷٫۴۴٪).

سامسونگ کارت

نوشتار اصلی: سامسونگ کارت


سامسونگ کارت، شرکت خدمات مالی است، که در زمینه ارائه خدمات کارت‌های اعتباری فعالیت می‌نماید.

شرکت سامسونگ کارت در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، در سال ۲۰۰۵ با سامسونگ کپیتال ادغام گردید و هم‌اکنون بزرگترین اپراتور کارت‌های اعتباری کره جنوبی به‌شمار می‌آید.

شرکت سامسونگ الکترونیکس با در اختیار داشتن ۳۵٫۳٪ درصد و سامسونگ لایف با ۲۶٫۴٪ درصد از سهام این شرکت، مالکین اصلی سامسونگ کارت محسوب می‌شوند.

سامسونگ لایف

نوشتار اصلی: سامسونگ لایف


سامسونگ لایف، شرکت خدمات بیمه چندملیتی است، که در سال ۱۹۵۷ توسط سامسونگ راه‌اندازی شد و در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه در کره جنوبی محسوب می‌شود.[۱۱][۱۲]

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول، کره جنوبی قرار دارد و سهام آن در بازار بورس کره معامله می‌شود.

چیل ورلدواید

نوشتار اصلی: چیل ورلدواید


چیل ورلدواید، شرکت تبلیغاتی کره‌ای است، که در زمینه ارائه خدمات تبلیغات، روابط عمومی و بازاریابی فعالیت می‌نماید.

شرکت چیل ورلدواید در سال ۱۹۷۳ توسط گروه سامسونگ راه‌اندازی شد و در حال حاضر بزرگترین بنگاه تبلیغاتی کره جنوبی می‌باشد[۱۳] و در رتبه ۱۵ از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی جهان، جای دارد.[۱۴]

صنایع سنگین سامسونگ


صنایع سنگین سامسونگ، شرکت صنایع سنگین کره‌ای است، که در سال ۱۹۷۴ راه‌اندازی شد و امروزه به‌عنوان یکی از بزرگترین سازندگان کشتی در جهان و سومین کشتی‌ساز بزرگ در کره‌جنوبی به‌شمار می‌آید.

این شرکت، یکی از زیرمجموعه‌های گروه سامسونگ می‌باشد، که تمرکز اصلی آن بر ساخت و ارائه انواع کشتی‌ها، نفت‌کش‌ها، شناورهای FPSO، نفتکش‌های ال‌ان‌جی، نیمه شناورها، جرثقیل‌های دروازه‌ای و سایر سازه‌های دریایی معطوف می‌باشد.

مهندسی سامسونگ

نوشتار اصلی: مهندسی سامسونگ


مهندسی سامسونگ، شرکت خدمات مهندسی است، که در زمینه ارائه خدمات مدیریت پروژه و اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز، کارخانجات صنعتی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های برق و احداث زیرساخت‌های شهری فعالیت می‌نماید.

شرکت مهندسی سامسونگ در سال ۱۹۷۰ توسط گروه سامسونگ راه‌اندازی شد و در حال حاضر به‌عنوان یک پیمان‌کار ای‌پی‌سی دارای عملیات در ۴۰ کشور جهان بوده، همچنین دارای شعبه در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، تایلند، هند، ترینیداد و توباگو و مکزیک می‌باشد.

سامسونگ الکترونیکس


پنج حوزه اصلی کسب‌وکار شرکت سامسونگ الکترونیکس عبارت است از: لوازم خانگی دیجیتال، رسانه دیجیتال، ال‌سی‌دی، نیمه هادی‌ها و ارتباطات راه دور

در سال ۲۰۰۴، سامسونگ الکترونیکس از سوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شرکت تحسین‌برانگیز جهان در حوزه الکترونیک انتخاب شد. هم اکنون تعداد شرکت‌های گروه سامسونگ به ۱۴ رسیده که با ۳۳۷ دفتر در ۵۸ کشور جهان پراکنده است. جایگاه سامسونگ در فروش گوشی تلفن همراه در جهان با ۱۰۳ میلیون عدد در سال ۲۰۰۵، بعد از نوکیا و موتورولا قرار دارد، که حدود ۱۳٪ درصد فروش جهانی را شامل می‌شود.

چشم‌انداز

چشم‌انداز ترسیم شده از سوی شرکت عبارت است از: تبدیل شدن به رهبر بازار دیجیتال. شعار سامسونگ برای تحقق این چشم انداز، «شرکت دیجیتال» بودن است.

فرهنگ سازمانی

شعارهای سامسونگ از ابتدای تأسیس، توجه به منابع انسانی، کمک اقتصادی به جامعه و خردورزی بوده است. مدیرعامل شرکت معتقد است، موقعیت سامسونگ متکی به پنج ارزش است: کیفیت، خلاقیت، رقابت، فرهنگ و وحدت. در سال ۱۹۹۳، مدیرعامل شرکت برنامه هویت بخشی جدید را در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شرکت معرفی کرد. او اعلام نمود که شرکت نیازمند آن است که بازتاب‌های اخلاقی خود را ببیند. شرکت‌هایی که پایبند اصول اخلاقی نیستند، قادر به تولید محصولات با کیفیت نخواهند بود، زیرا از مشتریان و خواسته‌های آنان درک روشنی ندارند.

در سامسونگ هر تغییر به عنوان یک فرصت دیده می‌شود و به افراد امکان و اجازه اشتباه کردن داده می‌شود، به شرط آنکه آن اشتباه مستند و مکتوب شده و دیگر تکرار نشود. اصول جدید مدیریت سامسونگ مبتنی است بر اخلاق و قانون، احترام به ذی‌نفعان و مشتریان و پذیرش مسئولیت اجتماعی.

منابع انسانی

تعداد کارکنان شرکت سامسونگ بیش از ۴۲۷٫۰۰۰ نفر است، که در سراسر جهان گسترده هستند. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شرکت بوده‌اند.

فروش

در سال ۲۰۱۳ گروه سامسونگ درآمدی معادل ۳۲۷ میلیارد دلار، در صدر شرکت‌های برتر کره جنوبی قرار گرفت و بیش از ۱۷٪ درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داد.

این گروه در سال مالی ۲۰۱۳ معادل ۳۰٫۱ میلیارد دلار سود خالص کسب نمود. مجموع دارایی‌های گروه سامسونگ در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۰۰٫۴ میلیارد دلار اعلام شد.

مدیریت ارشد

مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره فعلی گروه سامسونگ، لی کان-هی، سومین فرزند مؤسس گروه، لی بیونگ-چول می‌باشد.

او که مدرک دکترای خود را از دانشگاه سئول در سال ۲۰۰۰ اخذ کرده است، در سال ۱۹۷۸ نایب رییس سامسونگ بود و بعد از درگذشت پدرش در سال ۱۹۸۷ ریاست گروه سامسونگ را بدست گرفت و به خوبی شرکت را در عصر دیجیتال به پیش برد.

او بیش از هر مدیر ارشد دیگری به فناوری و کسب دانش فنی دست اول تاکید دارد. مدیریت موثر لی در ۲ دهه گذشته توانسته است سامسونگ را که به عنوان یک فروشگاه بازرگانی تأسیس شده بود، به رقیب جدی معتبرترین و مطرح‌ترین پیشتازان فناوری دیجیتال و تولیدکنندگان وسایل صوتی و تصویری الکترونیک نظیر سونی و پاناسونیک تبدیل کند. او در سال ۱۹۹۳ در شهر فرانکفورت، بیانیه معروف سامسونگ را صادر کرد و همه کارکنان را به یک انقلاب فرهنگی فرا خواند. او گفت که تغییر را از خود آغاز خواهد کرد، زیرا تنها حرف زدن کافی نیست. لی معتقد است، در هزاره جدید، قدرت آتش یک کشور، به وسیله سطح فناوری آن مشخص می‌شود.

آینده

اهداف لی کان هی مالک سامسونگ، برای دهه آینده بسیار جامع و متنوع است. وی معتقد است، سامسونگ برای بقا راهی ندارد، جز آنکه به یک شرکت درجه اول تبدیل شود. او سامسونگ را متعهد کرده است، که برای توسعه نسل جدید فناوری مانند سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و مهندسی زیستی، ۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

لی براین باور است، که تغییرات در ۵ تا ۱۰ سال آینده بی تردید بیش از تغییرات ۱۰۰ سال گذشته خواهد بود، همان‌گونه که تغییرات ۱۰۰ سال گذشته بیش از تغییرات ۵۰۰ سال پیش تاکنون بوده است. او معتقد است در قرن بیست و یکم هیچکس به تنهایی نمی‌تواند رشد یابد، سرعت تغییرات بیشتر خواهد شد و تلاطم انتقال و حرکت ادامه خواهد داشت. لی دوران آینده را دوران فرا نیمه‌هادی می‌نامد و روند تغییرات باورنکردنی را برای دنیا پیش بینی می‌کند.

ایران

خدمات سامسونگ در ایران در زمینه‌های موبایل. لوازم خانگی صوتی و تصویری و... در حال ارائه است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.