علم

به وبلاگ من خوش آمدید

علم

به وبلاگ من خوش آمدید

قمر مصنوعی افغانستان


افغانستان با پرتاب قمر مصنوی به زودی موقعیت خود را در ستلایت جهانی بدست می آورد و از آن طریق خدمات بهتر مخابراتی و انترنت را ارایه  و تمام نشرات تلویزیونی و رادیویی را در تمام نقاط افغانستان و به تمام ممالک چهار قاره جهان گسترش می دهد.

این مطلب را انجنیر امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالو‍ژی معلوماتی طی مصاحبه به نثار احمد نویر خبرنگار آژانس باختر ابراز داشته افزود ، برای اقمار مصنوعی هر کشور در فضا ازطرف اتحادیه جهانی تیلی کمونیکشن جای خاص تعین شده و ممالک میتوانند به اساس نوبت خود ستلایت را در موقعیت که برای شان تعین شده جابجا کند که متاسفانه افغانستان طی مدت طولانی چهل سال که در موقعیت تثبیت شده، از آن استفاده کرده نتوانست د رحالیکه افغانستان در حال توسعه و پیشرفت است بخصوص در عرصه مخابرات و در کل تمام مردم افغانستان دارای تیلفون اند.

انجنیر سنگین افزود:‌موقعیت که افغانستان در ستلایت جهانی دارد بسیار با ارزش بوده و در پنجاه درجه شرقی مدار قرار دارد و اهمیت این قمر این است که چهار قاره دنیا اروپا – آسیا- افریقا و آسترالیا را تحت پوشش قرار میدهد و مانند ارزش منابع سرشار طبیعی کشور مانند است که تا حال از آن استفاده صورت نگرفته است درحالیکه نظر به ضرورت که داشتیم طی ده سال گذشته زیاد تر از ستلایت های ممالک دیگر استفاده کرده ایم، جابجایی این قمر مصنوعی افغانستان یک افتخار بزرگ برای حکومت ما میباشد.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افزود، ‌" ما این پروسه را طوریکه آغاز کردیم  که تمام مزایا و تسهیلات آن در نظر گرفته شود، به همین دلیل بود که کابینه موافقه کرد، روی این اصل وزارت مخابرات خواست بالای پرتاب اولین قمر مصنوعی در مدار معین ستلایت جهانی اقدام کند. درین موقعیت قمر مصنوعی ما با فریکانسی که ملکیت افغانستان است به تنهایی ازعهده  آن بر آمده نمیتوانیم بناء"با شرکت معتبر بین المللی به طور مشارکت این کار را به انجام میرسانیم."

انجنیر سنگین هم چنان اضافه کرد هزینه پرتاب و جابجایی این قمر مصنوعی حدود دو صدو پنجاه الی سه صد ملیون دالر تخمین گردیده و یک تکنالوژی پیشرفته است ما ضرورت داریم با یک شرکت که در ین عرصه مهم تجربه و هم توانمندی مالی داشته باشد مشارکت نمایم و این کار را انجام دهیم که عنقریب داوطلبی بین المللی آن را آغاز خواهیم کرد. وی تصریح نمود که بعضی رسانه ها گفته اند که افغانستان طی شش ماه آینده قمر مصنوعی خود را به فضا پرتاب میکند درحالیکه ما در ظرف شش ماه پروسه داوطلبی را انجام میدهم و بعداز توافق با یک شرکت بین المللی این سفینه را دیزاین و به مدار پرتاب می نماییم. حداقل دو الی سه سال را در برخواهد گرفت و بعداز سه سال افغانستان دارای اولین قمر مصنوعی در ستلایت جهانی خواهد شد.

وزیر مخابرات درین مصاحبه خود خاطر نشان ساخت که افغانستان دارای جغرافیه بزرگ و کوهستانی است مردم ما  در دره ها ، قصبات و دهات زندگی مینمایند فعلاً"‌ مردم ما از مزایایی فایبر  نوری و شبکه های مخابراتی مبایل و انترنت صرف مناطق پر نفوس کشور با هم وصل اند و اکثریت مردم با زهم از خدمات محروم اند. این ستلایت یک نقش عمده را پیدا میکند چون تمام نشرات را از فضا بخش مینماید در مجموع  نتنها تمام افغانستان را صد فیصد تحت پوشش خود قرار میدهد بل تمام ممالک چهار قاره جهان را نیز تحت پوشش قرار میدهد.

وی مزایای دیگر ستلایت را چنین بیان میدارد. ستلایت یا قمر مصنوعی افغانستان علاوه از خدمات مخابرات،‌ مبایل، انترنت و حکومتداری برقی، برنامه های تعلیم و تربیه، صحت و دیگر را ارایه میدارد و ملیون ها افغان که در سراسر کشورهای خارج مهاجر اند از نشرات سی و پنج تلویزیون در کابل، سی تلویزیون محلی در ولایات و اضافه از صدها نشرات رادیویی محروم اند،‌ مستفید می گردند.

سنگین همچنان اضافه کرد،‌ چیز مهمی که به دولت افغانستان ارزش دارد ارتباطات مخابراتی دولت از بخش های مهم است فعلاً‌" دولت از طریق فایبر نوری با مراکز ولایات باهم وصل است و این برنامه زمینه تامین ارتباط با تمام ساحات و ولسوالی های افغانستان را ازطریق ستلایت فراهم میسازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.